De kiezer in Nederland lijkt bij de Tweede Kamerverkiezingen het spoor bijster, want hoe valt het te verklaren dat een groot deel van de mensen, waarvan je mag aannemen dat zij zeker prijs stellen op een eerlijke overheid die zorg draagt voor gemeenschapsvoorzieningen waarvan zij gebruikmaken of zelfs afhankelijk zijn, het vertrouwen in handen legt van partijen die de Nederlandse samenleving grote schade hebben berokkend, zich uitermate onbetrouwbaar hebben betoond, met drogredeneringen scheidsmuren optrekken in de samenleving, of met complotdenken en ongefundeerde beweringen en onwaarheden de burger misleidt.

Hoe kan men vertrouwen hebben in een VVD die historisch de rechten van de welgestelde elite in bescherming neemt en het grote bedrijfsleven bevoordeelt ten laste van de samenleving. Die de ongelijkheid heeft bevorderd en de verzorgingsstaat en de rechtstaat heeft aangetast. Die in de toeslagenaffaire de belastingdienst heeft omgetoverd tot een monster dat mensen in een afhankelijke positie vermorzelt en die een regering leidt die om deze reden het veld moest ruimen. Een club waarvan de bewindslieden in hoog tempo het veld dienden te verlaten wegens leugens, achterhouden van informatie en waarvan de voorman kon blijven zitten vanwege veelvuldig geheugenverlies.

Een CDA die de vleesindustrie en de agrarische sector in bescherming neemt en het recht verschaft ons milieu te verpesten, ons bloot te stellen aan virusinfecties en de samenleving en met name de bouw van woningen blokkeert in de stikstofcrisis.

Men heeft de woningmarkt laten ontsporen, zodat de meeste woningzoekenden in een uitzichtloze positie verkeren. Zo ook de arbeidsmarkt, het onderwijs en de zorg waarvoor men wel in de handen wilde klappen, maar met lege handen. De CO2-crisis is ondanks mooie woorden en gerechtelijke uitspraken niet echt aangepakt en nog steeds houdt men de fossiele industrie de hand boven het hoofd. De bevolking van het Groninger aardgasgebied is tot nu toe in de steek gelaten, zal het zelfde gebeuren met de slachtoffers van de toeslagenaffaire?

Nederland is achtergelaten zonder een duurzaam toekomstbeeld.

We hebben een regering gehad die in de coronacrisis blunder na blunder heeft begaan en de Nederlandse “verzorgingsstaat” tot een van slechtst functionerende van Europa heeft gemaakt. Men was te laat met maatregelen en te vroeg met versoepelingen, beloften van beschermingsmiddelen en testen zijn niet nagekomen en ten slotte was men de laatste met vaccineren, met veel onnodige doden tot gevolg. Wel werden miljarden naar het bedrijfsleven gesluisd en we moeten nu waarnemen dat een deel daarvan in de zakken van buitenlandse aandeelhouders terecht is gekomen.

Kiezers die de hoofdverantwoordelijken voor deze drama’s in het stemhokje een nieuw mandaat hebben gegeven handelen over het algemeen tegen hun eigen belang, tegen het belang van de samenleving als geheel, zijn dus onverstandig en hebben dus geen gelijk.

Jan Stevens
Voorzitter GroenLinks Wormerland