GroenLinks heeft zich uitgesproken tegen woningbouw in Neck-Zuid.

De groep GroeNeck heeft in een brief aan de raad de volgende bezwaren naar voren gebracht. De fractie van GroenLinks is het daarmee eens.

'De nieuwbouw ‘intentie’ van ‘Bouwfonds Ontwikkeling’ versterkt naar onze mening op geen enkele wijze de natuur en landschapswaarden voor Neck en Wijdewormer. De bestaande ruimtelijke groene kwaliteit wordt slechts grenzeloos opgeofferd aan rood. Ons karakteristieke dijkdorp verliest dan voorgoed haar identiteit in het mooie weidse polderlandschap Wijdewormer. Als GroeNeck zeggen wij ‘NEE’ tegen deze nieuwbouw ‘intentie’ van het Bouwfonds in Neck-Zuid.

Derhalve vragen wij de raad de ontwikkeling als ‘niet kansrijk’ te beschouwen en de intentie uit te spreken het structuurplan niet te wijzigen. Tevens vragen wij de raad het college geen opdracht te geven in overleg te treden met de provincie Noord-Holland en het Ministerie van VROM teneinde de haalbaarheid in beeld te brengen voor de inpassing in het provinciale en rijksbeleid. Om dwaling uit te sluiten stellen wij voor een gesprek te starten, waarin GroeNeck participeert als direct betrokken partij.