De RES is de Regionale Energie Strategie. In het klimaatakkoord is afgesproken wat er allemaal moet gebeuren om de CO2 uitstoot in Nederland flink omlaag te brengen. Die moet drastisch lager worden dan in 1990. In 2050 moet de uitstoot zelfs 90% minder zijn. Dit is allemaal om de opwarming van de aarde, met alle gevolgen van dien, binnen de perken te houden.

Er is berekend hoeveel energie er duurzaam opgewekt moet worden om straks allemaal voldoende, schone, energie te hebben. Nederland is hiervoor opgedeeld in 30 energieregio’s. Deze regio’s moeten uitzoeken waar en op welke manier in hun gebied duurzame energie opgewekt kan worden. Maar ook welke warmtebronnen te gebruiken zijn, zodat wijken en gebouwen straks geen gas meer nodig hebben. Hierbij is het heel belangrijk dat de inwoners de plannen steunen. Al deze keuzes worden beschreven in de RES.

De RES gaat specifiek over de grootschalige opwek van energie op land. Dit betekent echter niet dat andere energie niet meetelt voor het doel van het klimaatakkoord, namelijk het terugdringen van de CO2 uitstoot. Deze horen alleen niet bij het RES programma. Zo is er bijvoorbeeld al rekening gehouden met de energie van windmolens op zee. En ook met de toename van zonnepanelen op woonhuizen.

Het fijne van de RES is dat we weliswaar een opdracht hebben gekregen vanuit de landelijke overheid (in totaal 35 twh opwekken), maar dat we die in de regio mogen invullen. De verschillende raden en colleges beslissen uiteindelijk zelf wat er wel en niet gaat gebeuren binnen hun gemeente om voldoende duurzame energie op te wekken. Er zit wel een klein addertje onder het gras: als er straks blijkt dat de plannen in de verschillende RES’sen niet genoeg energie opwekken, dan zal de landelijke overheid alsnog projecten gaan toewijzen. Dan kunnen we het niet meer zelf invullen.

Wat kan jij doen voor de RES? Vooral je stem laten horen. Op dit moment wordt er nog volop gezocht naar input van de inwoners. Wij vinden dit zeer belangrijk. Vooral jongeren krijgen te weinig de kans om hun stem te laten horen. Terwijl klimaatbeleid juist voor de toekomstige generatie zo belangrijk is. Daarom komen wij binnenkort met een enquête, specifiek voor jongeren, om zo input te verzamelen. Dit zullen we meenemen in de gemeenteraad.

Dus wat vind jij belangrijk? Hoe belangrijk vind je de opwekking van duurzame energie? Mogen er van jou grote windmolens langs de A7, ondanks dat er wellicht vogels zullen omkomen in de wieken? Wil je zoveel mogelijk zonnepanelen op bestaande grote panden? Mogen ook alle parkeerterreinen worden overdekt om daar zonnepanelen op te leggen? En heb je zelf misschien betere, innovatievere ideeën? Het landschap zal veranderen. De manier waarop we omgaan met energie zal veranderen. Laat nu van je horen, nu heeft het zin.

Reageer op onze enquête en/of mail naar karenschoonheim@me.com. Dan houden we je op de hoogte over de lokale ontwikkelingen van de RES en TVW (de transitievisie warmte: waarover later meer).

Kijk hier voor een kort filmpje over de RES van het Nationaal Programma RES: https://vimeo.com/423651774