Vorige week heeft de hele raad ingestemd met onze motie 'herplant gekapte bomen Oosteinde'. GroenLinks is voor het zoveel mogelijk planten en zo min mogelijk kappen van bomen.

Als er bomen moeten worden gekapt, dan willen we dat er minstens 1 voor in de plaats terugkomt. Boom eruit, boom erin. Het liefst hebben we er zelfs twee voor terug. Deze motie ging over de situatie van de kap van 52 bomen aan het Oosteinde in Wormer. Op deze locatie komen er - in overleg met de omwonenden - ongeveer 25 voor terug. In deze motie roepen wij het college op om de overige bomen elders in de gemeente terug te planten. Zo houden we onze omgeving leefbaar en groen.

Zie hier de hele motie:

MOTIE HEROVERWEGING KAP  BOMEN OOSTEINDE WORMER/HERPLANT GEKAPTE BOMEN

De gemeenteraad van de gemeente Wormerland in vergadering bijeen d.d. 29 mei 2019

Constateert dat:

- De gemeente Wormerland opdracht heeft gegeven tot de kap van 52 bomen aan het Oosteinde, Wormer  in juni 2019.

- Kap noodzakelijk wordt geacht vanwege de slechte conditie van een aantal bomen in combinatie met overlast van vruchtdragende bomen.

- Na kap vindt herplant plaats van ongeveer 25 bomen.

- Herplant van minder bomen zou geïndiceerd zijn t.b.v. de kwaliteit van de nieuwe bomen (meer ruimte), alsook het gegeven dat minder bomen meer licht doorlaten.

Van oordeel dat:

a) In Wormerland sinds begin 2014 een Bomenbeleidsplan van kracht is.

b) Het Bomenbeleidsplan een belangrijke onderlegger is voor de Groenstuctuurvisie, die heden aan de gemeenteraad is aangeboden ter besluitvorming.

b) Het beleid van de gemeente Wormerland erop gericht is om een groene gemeente te zijn met veel bomen en om niet zonder zwaarwegende belangen bomen te kappen.

c) Conform het bomenbeleidsplan is verlening van een kapvergunning mogelijk ingeval de boom verkeert in een onomkeerbaar slechte conditie of ingeval van een toekomstverwachting van minder dan 5 jaar.

d) Overlast van bladval, zaden, bloesem, vruchten hoort tot het normale groeiproces van een boom en is derhalve geen reden om over te gaan tot kap van bomen. De overlast is te tijdelijk van aard.

e) Conform het Bomenbeleidsplan is  ingeval van kap van openbare bomen herplant een vereiste. Ook voor de Groenstructuurvisie is herplant een belangrijk uitgangspunt en verplicht.  Bomen die gekapt worden binnen de gemeente dienen een op een te worden herplant.

f) Ingeval volledige herplant op dezelfde locatie niet mogelijk is, dient gezocht te worden naar mogelijkheden om de kap elders binnen de gemeente te compenseren.

Draagt het college op:

Over te gaan tot herplant van alle te kappen bomen aan het Oosteinde, Wormer op locatie aldaar of gedeeltelijk op een andere locatie ter compensatie, en wel uitgaande van een herplant van een op een.

En gaat over tot de orde van de dag.